Almere 2.0

Hoe ziet Almere er uit in 2020? De veelbesproken schaalsprong van de huidige 180.000 inwoners naar meer dan 300.000 inwoners maakt Almere niet alleen de 5e (op dit moment nog de 7e) stad van Nederland, maar biedt haar tevens de kans om een aantal fouten uit het verleden te corrigeren. Denk daarbij aan de snelwegen naar Amsterdam en Utrecht, respectievelijk de A6/A9/A1 en de A27, maar ook aan het openbaar vervoer.

Afgelopen donderdag klaagde wethouder Adri Duivesteijn op Twitter via zijn iPhone: “8:45 uur naar station Muziekwijk. Perron vol met mensen. In de trein staan (we) tegen elkaar. Wat een fantastisch land hebben wij toch”. Dit nadat hij eerder geprobeerd had met de auto naar Amsterdam te rijden, maar daarbij compleet vast kwam te staan op de A6. Wetende dat ook de A1 vast stond, nam hij bij Muziekwijk maar de trein.

Hoe gaan we in 2020 voorkomen dat het nog erger wordt? De kabinetsplannen van Balkenende IV, waarbij “Randstad Urgent” tot speerpunt beleid werd uitgeroepen, lijkt door de nieuwe coalitie VVD/CDA/PVV te worden overgenomen. Het eerste slachtoffer van de bezuinigingen is echter al gevallen: de verdubbeling van de spoorverbinding is van de baan. Er is geen geld voor. Het zal vast niet de laatste knieval zijn.

Advertenties

One thought on “Almere 2.0

  1. waarom schaalspringen als er geen geld is om de infrastruktuur daaraan aan te passen?!
    volgens mij moet Almere maar één ding duidelijk maken: wij bouwen pas als Den Haag die dingen doet, er daadwerkelijk geld voor uittrekt; dus geen loze toezeggingen meer zoals al jaren het geval is! (ander kabinet, andere beslissingen); er was ooit sprake van om te bouwen naar behoefte, de bestaande stad, de inwoners….zodat eindelijk de voorzieningen, van allerlei aard, eens op peil komen, passend bij een stad van nu bijna 200.000 inwoners! en dan niet roepen: we gaan één grote Provincie worden, samen met andere provincies (wat Jorritsma oa ambieert) dus dat komt dán wel in orde….Almere (en de rest van Flevoland) zit nu dagelijks, ook het weekend, in de stilstaande files, dus hoezo Schaalsprong?
    die beoogde brug is al te duur bevonden…moet een goedkopere versie worden..hou toch op!
    juist zo’n mooie, funktionele brug werkt aan alle kanten mee om de identiteit te versterken van Flevoland!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s