Bespreking film: “The Social Network”

The Social Network is een film, waarvan kennelijk verwacht wordt dat dit véél jongeren zal aantrekken. De realiteit op deze zaterdagavond is toch anders: er zitten krap 50 mensen in de grote zaal van Utopolis in Almere. Achter ons ontvangt iemand net een mailtje van Facebook: “Jeetje, wat een toeval!’, zegt een jongedame hardop. De Facebook-gekte heeft ook wel iets bovennatuurlijks: hoe verklaar je anders die 500 miljoen leden?

Barscene

De film begint met een inmiddels veelbeproken barscene. In een minutenlange woordenwisseling tussen Mark Zuckerberg en vriendin Erica Albright blinkt Mark welliswaar uit in het onderbouwen van zijn redenaties, maar hij toont tegelijk geen enkele empathie voor zijn tafelpartner. Pas als Erica de handdoek in de ring gooit en de relatie dreigt te beëindigen zie je iets van menselijke vertwijfeling terug bij Zuckerberg. De verloren liefde van Erica zal later – zo blijkt uit de film – de persoonlijke motivatie vormen voor de oprichter van Facebook.

VLNR: Jesse Eisenberg als Mark Zuckerberg; Justin Timberlake als Sean Parker; Andrew Garfield als Eduardo Saverin.

Facemash

Uit boosheid besluit Mark om een website op te zetten, Facemash.com, waarbij hij steeds 2 vrouwelijke Harvard studentes naast elkaar zet en mannelijke mede-studenten van Harvard laat kiezen welke van de twee meisjes het “hotst” is. Hij wil daarvoor wel alle studentes van Harvard op de site hebben, en hacked daarvoor de websites van de 9 studentenhuizen. Dezelfde avond nog legt het succes van de nieuwe website het hele netwerk van Harvard plat. Het algoritme voor Facemash.com kwam van vriend en kamergenoot, Eduardo Saverin.

HarvardConnection

Het Harvard bestuur roept Mark ter verantwoording. Het typereert Zuckerberg als hij zegt dat het blootleggen van de gebrekkige beveiliging van het netwerk van Harvard hem eerder een erkenning dan een berisping zou moeten opleveren. In het bestuur zitten ook de broers Winklevoss, die in hem – daags na de zitting – de ideale persoon zien om een idee voor een datingsite uit te werken, genaamd HarvardConnection. Zuckerberg stemt erin toe hen te helpen, maar gaandeweg raakt hij zelf gefascineerd door een ander idee. Hij bedenkt om een profielensite te maken, waar studenten over en weer met elkaar in contact kunnen komen en informatie kunnen uitwisselen. Het krijgt pas echt vorm als hij aan het profiel een relatie-status toevoegd: TheFacebook.com is geboren.

TheFacebook

Kort na het live gaan van TheFacebook.com zijn de beide broers ervan overtuigd dat Zuckerberg hun idee heeft gestolen. Als kijker raak je daar niet van overtuigd: Zuckerberg was bekend met sites als Friendster en Myspace, en had met Facemash.com al zijn eerste stappen richten TheFacebook gezet. Bovendien was TheFacebook beslist geen datingsite.

Financiering

Ondertussen probeert Eduardo financiering te regelen voor TheFacebook door adverteerders te interesseren. Mark is daar echter niet van gediend, omdat hij TheFacebook vrij wil houden van banners en popups. De vriendschap komt steeds meer onder druk te staan.

It all started with TheFacebook

TheFacebook

Napster

In New York ontmoeten Mark en Eduardo niet geheel toevallig Sean Parker, mede oprichter van Napster. Mark is direct onder de indruk van Sean en besluit op zijn aanbevelen de operatie van TheFacebook naar Californië te verplaatsen. Ook is het Sean die adviseert de website voortaan gewoon Facebook te noemen. In 2005 wordt de domeinnaam facebook.com gekocht voor 200.000 Dollar.

Winckevoss broers

TheFacebook.com wint ondertussen van universiteit tot universiteit steeds meer leden. Als de Winklevoss broers een prestieuze roeiwedstrijd verliezen van notabene Hollandia uit Nederland, worden ze pijnlijk geconfronteerd met het bestaan van Facebook – hun verlies is als een lopend vuurtje door Facebook gegaan. Hun gekrenkte trots maakt dat ze besluiten om Mark alsnog gerechtelijk aan te vallen.

San Fransisco

Sean is inmiddels ingetrokken bij Mark en de programmeurs van TheFacebook in San Fransisco. Via zijn netwerk bezorgt Sean Mark zijn eerste angel-investering van 500.000 Dollar. Sean krijgt hiervoor een aandeel van krap 7% in de nieuwe BV. Eduardo krijgt zelfs meer dan de 30% die hij oorspronkelijk bezat. Maar hij kijkt niet wat hij tekent en vlak voor het feest rond het 1 miljoenste Facebook-lid losbarst krijgt Eduardo te horen dat alléén zijn aandeel is verwaterd door de uitgifte van nieuwe aandelen naar 0,03%.

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg

Rip-off

Eduardo gaat helemaal over de rooie, maar Mark doet niets. Als kijker ben je getuige van een rip-off tussen vrienden .. van miljarden dollars. Bizar! Duidelijke lijn door het hele verhaal is dat Mark geen enkele bedreiging van ‘zijn’ Facebook duldt. Eduardo heeft dit lot dan ook over zichzelf afgetrokken, zo redeneert Zuckerberg, omdat hij eerder de bankrekeningen van TheFacebook had geblokkeerd – uit frustratie over de rol van Sean – en daarmee het complete voortbestaan van Facebook in gevaar had gebracht. Bij de aftiteling blijkt dat er toch iets is hersteld van de relatie met Eduardo, maar de details daarover blijven geheim.

Minderjarigen

Tijdens het feest wordt Sean betrapt in het bijzijn van minderjarige meisjes en het gebruik van coke.  Mark kiest wederom voor de zuiverheid van Facebook en zet Sean, zijn grote voorbeeld, zonder pardon aan de kant.

Resumé: Als kijker wordt je in deze film niet geplaatst voor voldongen feiten, maar krijg je alle ruimte om je eigen conclusies te trekken. Zelf geloof ik na het zien van deze film dat Zuckerberg alles in het werk heeft willen stellen om met Facebook een sociale ontmoetingsplaats te creëren waar iedereen, ongeacht de geldende sociale cool-factors, met anderen in contact kan komen. Het lijkt evident dat zonder de hulp van Sean Parker Facebook.com nooit die omvang had gehad die het nu heeft, ook al zorgde het binnenhalen van Sean voor het verlies van een vriendschap. De vraag of Zuckerberg het idee van Facebook gestolen heeft van de beide broers lijkt mij onzin, hooguit heeft het Mark geïnspireerd, zoals ook Friendster en MySpace velen in die tijd inspireerden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s