No one needs an iPad, but lots want one. Why?

I just read an editorial on Engadget.com with regards to tablets and their usefullness from a productivity standpoint. The editor is rowing against the current in asking himself the question: do you need a tablet, or more precise an iPad. Darren Murph really goes out of his way to proof that tablets are nice, but that they can’t replace either a smartphone or laptop, or even a netbook. I totally agree with him.

But the reactions from the readers are mixed, and some are even aggresive. I placed this reaction:

Just keep in mind the ‘Golden Circles’ of Simon Sinek – http://www.youtube.com/watch?v… – view the video and you understand: the iPad is not about productivity, functions or features. Apple makes you believe (even feel) that the iPad helps you to make a difference. And who doesn’t want that? If you see passed this message, it is because you are critical enough to sense it is just a smart way of marketing. No one needs an iPad. Period. But lots of them want to make a difference ..

Don’t tell this to an Apple fan. They believe that Apple is their God, allowing them to thrive and be succesful. The reality is that the limitations of the products turn them into content consumers (slaves even) in stead of content creators!

Someone did respond, saying: “You are full of crap and must be employed in a business that the iPad will hurt. I can see no other reason for your ignorance”. Therefor I responded:

From your reaction I presume you love Apple and would be lost without it.You fell into their trap, but you have no way of sensing you are in it. Apple wants you to think you can do/create great things with their toy stuff, but in reality all they want you to do is consume content. Paid content preferably. But sitting in your pit, with your iPhone and iPad backlit lighting .. you have no idea you are being sucked by a giant tick.

Advertenties

7 thoughts on “No one needs an iPad, but lots want one. Why?

  1. Niemand heeft een iPad nodig, het is een marketingtruc van Apple. En iedereen die daar anders over denkt is DUS een Apple-fan en in de marketingval getrapt.

    Ik heb slechtere cirkelredeneringen gelezen.

    • Het simplificeren van een uiterst slim marketingconcept tot een dergelijke uitspraak doet geen recht aan de marketingtechniek van Apple. Noch aan de macht van de aloude gebruikers van Apple systemen, de mediaproducenten. De combi, zijnde het creëren van een gesloten ecosysteem om het verlies van print op te vangen door tablets én het inzetten van de mediaproducenten om het ecosysteem te vullen, is zondermeer slim. Het beschermt de business van die producenten en genereert een heel nieuw gesloten medium om diezelfde content in een ander jasje opnieuw te brengen. Dat maakt het overigens nog niet tot een innovatie, en al helemaal niet tot een uniek platform. Het is dezelfde jus over andere aardappelen. Het meest slimme van alles is dat Apple de gebruikers van de iPad hebben laten geloven dat ze bijdragen aan dit creatieve proces, terwijl ze feitelijk alleen consumeren. De media spint daar garen bij en is (als producent met een flink eigenbelang) niet gebaad bij kritische noten bij dat apparaat. En ik kies ervoor wel kritisch te zijn en het apparaat een beperktere functie te geven die objectiever is. Namelijk dat van een ‘leuk dat het er is, maar als je een PC, laptop of smartphone hebt, dan is een tablet zwaar overbodig’. Tenzij je de hele dag als couchpotato voor je TV of het raam ligt en ervoor kiest een content lurker te zijn. Be my guest ..

      • Mijn iPad kwam el cheapo bij een NRC-abonnement. Maar ik gebruik hem toch veel meer dan ik gedacht had. En nee, je kan er niks mee, dat je niet ook met een laptop of telefoon kan.

        Maar even journaal kijken tijdens ontbijt gaat wel erg makkelijk. Net zoals muziek via Airplay luisteren en vakantiefoto’s laten zien op de iPad of via de Apple tv.

        Vorige week zelfs bouwinspectie gedaan met een iPad ipv een stapel tekeningen.

        En er zit een aantal spelletjes op die leuk zijn en je snel even kan spelen op de bank of als virtueel gezelschapsspel.

        En de twitterclient is een stuk beter dan via een pc, telefoon of laptop.

        Nodig? Nee.
        Ben ik nu gelukkiger dan voorheen? Nee

        Nuttig en leuk? Ja.

        Overigens denk ik dat je de marketingmachine van Apple nou ook niet weer moet overschatten, sommige dingen lopen gewoon zo. En veel mensen hebben nou eenmaal honger naar nieuwe gadgets, ook van andere merken.

        Wat wel aardig geregiseerd is, is de discussie tussen gebruikers van Android “gesloten vs open” tegen Apple “kwaliteit en gebruiksgemak vs chaos”.
        De felle discussies zorgen ervoor dat een product meer wordt dan een tool, maar laten iemand zich identificeren door middel van een apparaat. En dat is voor alle fabrikanten goed nieuws.

      • Een paar jaar geleden zat er op nieuwe telefoons ineens een camera. Het is nu moeilijk voor te stellen, maar iedereen riep dat dat echt onzin was, en je het nooit nodig zou hebben. Je had toch immers al een camera met betere kwaliteit en grotere opslag?

        En nu weten we niet beter.

      • een pc en een laptop moet je opstarten en staat niet chiq op de salontafel (sommige mensen leven niet tussen de computers) een smartphone is te klein om te surfen, spelletjes te spelen, kranten te lezen, foto’s te bekijken etc. een Ipad (of van een ander merk) heeft dus wel een functie voor veel mensen en niet omdat hij je wordt aangesmeerd (waar Apple overigens niet uniek in is)

  2. Some people are happy with their Ipad, some are crazy with it and some don’t care about it. I can understand all of them, what I don’t understand is the people who want to destroy it. Whats wrong did Apple hurt them, are they forced to buy one, did they used one?

    • Apple is not hurting anyone, just protecting the business of their customers, right? Which isn’t you before you bought your iPad, but which are the media producers (editors, newsagencies, publishers, designers, etc.) who benefit greatly from the enclosed iPad platform, enabling them to sell their old content in a new jacket. Compensating for the loss of printed media. That also explains why the ‘media’ does little to nothing to speak negatively of Apple or the iPad. These joint forces, Apple and the media producers, want you to believe you should have an iPad to enclose new and rich content, whereas it is nothing new and all can be watched in the same manner or better on any laptop, PC and even smartphone. Can we blame Apple for doing this, can we blame the media for supporting this, yes, I think we can and we should. That’s why we need bloggers to speak out their mind.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s