Mensen willen geen tablet, ze willen een Apple iPad!

Een aantal keer zag ik berichten voorbij komen met dezelfde strekking en het heeft me aan het denken gezet. Terwijl de voorraden van concurrerende tablet-PC fabrikanten zich opstapelen, schuift Apple de iPads vrolijk door. Hoe kan dat?

Lange tijd was Apple alleen succesvol in een nichemarkt van zakelijke gebruikers (drukkerijen, uitgevers, vormgevers, etc.) en enkele verwende consumenten. De digitale consument behoorde toe aan Microsoft en Apple werd de underdog ..

Tot de introductie van de iPod in 2001 – een draagbare muziekspeler met een uitermate eenvoudig ontwerp en bediening. Sinds 2001 groeit een hele generatie van pubers op met iPods, net zoals een hele generatie eerder was opgegroeid met de Sony Walkman (1979). Een markt die zich dus al eens eerder had bewezen.

Nadat Apple in 2007 de iPhone introduceerde – die vrijwel meteen werd omarmd door de bestaande iPod-gebruikers – kreeg het bedrijf alsnog toegang tot de interessante groep digital natives, waar Microsoft juist haar grip op aan het verliezen was (ondermeer door het geblunder rond Windows Vista). Jammer alleen dat die Apple notebooks en PC’s zo verrekte duur waren ..

En toen kwam de iPad. De reacties waren lovend bij de introductie in 2010. En belangrijk: dit was een betaalbaar Apple product. Naast de touchbediening, die de nieuwe Apple klanten inmiddels gewend waren van de iPhone en iPod Touch, was er echter nog een kritieke succesfactor ..

De van oudsher meest trouwe aanhang van Apple kwam van uitgeverijen, vormgevers, webdesigners, drukkerijen, etc. De markt voor offline media (kranten, magazines, boeken, etc.) stond onder zware druk en als het Apple zou lukken een ecosysteem te creëren waarbinnen deze groep van trouwe (en machtige) klanten konden overleven, en de consument de geproduceerde content online zou afnemen, dan had Apple met zijn iPad in potentie een media supermagneet in handen.

En dat gebeurde. De uitrol van de betaalbare iPad (bijna een èchte Apple computer), het optuigen van de Apple Store, het achter zich krijgen van de content producenten en het winnen van de harten van de content consumenten. Al deze factoren tesamen maken de aantrekkingskracht van de iPad!

En Microsoft? Die modderde de afgelopen 2 jaar door. Het ontbreken van de support voor de ARM-architectuur maakte dat Windows 7 op tablets te duur werd, teveel stroom verbruikte en bovendien niet geschikt bleek voor touch-bediening. Maar Microsoft is nog niet verslagen! De 180-graden shift van Windows 7 naar Windows 8 heeft tijd nodig. Ze komen er wel, maar niet voordat Apple de tablet markt grotendeels naar haar hand gezet heeft.

Willen mensen dus een tablet? Als gadget, vast wel. Als noodzakelijke aanvulling, nee. Maar de generatie die opgroeide met de iPod en iPhone wil geassocieerd worden met Apple en vindt in de iPad een pure imageboosterde iPad is hot! Dat ze de consumerende gebruiker zijn zal ze een zorg zijn. Dat ze de redding zijn van de content producerende industrie net zo min. Ze willen een Apple iPad, géén tablet. De sympathie voor de underdog heeft het gewonnen.

En dus zie je dat de concurrenten van de iPad stuk voor stuk hun omzetramingen moeten bijstellen en ondertussen blijven zitten met enorme voorraden. Zo trok HP de TouchPad zelfs geheel uit de schappen en verkocht RIM/Blackberry tot op heden nog maar 700.000 Playbooks (waar op 5 miljoen exemplaren was gerekend). Alleen Samsung lijkt (deels door het kopiëren van de Apple-modellen) nog een beetje te kunnen meeliften op het succes van de iPad, maar mijn inziens zal ook die inspanning tevergeefs zijn.

Advertenties

4 thoughts on “Mensen willen geen tablet, ze willen een Apple iPad!

  1. Dat je het alleen een imagobooster is lijkt me een beetje populaire onzin. Ik ben het helemaal met je eens dat de iPad verantwoordelijk is voor de definitie van het tablet zoals de meeste mensen erover praten en denken maar daarnaast is het ook gewoon voor zo’n 90% de beste keus als het om een aanschaf in deze categorie gaat.

    • Het hebben van een iPad is hot, kan er helaas niets anders van maken. Waarbij een iPad2 gebruiker ook nog eens een stuk hotter is dan een iPad1 gebruiker (da’s nu bijna een softie). Maar, inderdaad als je bepaalde content op een gemakkelijke manier wilt consumeren, dan is de iPad het aangewezen platform.

  2. Wat een waardeloos stuk. Leuk Edwin als Apple fan, maar je onderschat de Koreanen, Chinezen en Japanners. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld Asus. De Transformer bijvoorbeeld. Een stuk functioneler dan de I-Pad en ook nog eens op Android 3.2.
    Apple is op zijn retour. Aandeelhouders stoten ze inmiddels al af.

    • Kennelijk vind je het stuk niet waardeloos genoeg om te negeren, anders had je geen reactie achtergelaten. Ik begrijp heel goed dat alles wat Apple ademt in verzet komt tegen kritiek op de apparaten die ze produceren. Ik heb evenwel bewondering voor de businesscase die Apple heeft weten samen te smeden, door producenten en consumenten op één platform samen te brengen. Tegelijk is het ontbreken daarvan in mijn ogen de oorzaak van het falen van de concurrentie. Wellicht dat HTML5 de deur weer openzet, als de producenten achter de iPad-content de hoge marges van Apple zat zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s