Big Brother aka Sick Endemol

Eergisteren werd de medical reality show “24 uur tussen leven en dood” vervroegd uitgezonden door RTL4. Ze wilden het publiek laten zien dat het programma integer was gemaakt, zo hadden ze in Nieuwsuur laten weten. Binnen 24 uur bevonden Eyeworks, RTL4 en VUmc zichzelf ineens “tussen leven en dood”.

Persoonlijk vond ik het format sterk leunend over de grens van goed fatsoen en ik ben dan ook blij dat het programma van de buis is. In mijn blog gisteren noemde ik het al Sick Brother. En dat deed me terugdenken aan 1999 toen Endemol de reality soap “Big Brother” voor het eerst uitzond.

Big BrotherLevendig herinner ik me nog de gesprekken met vrienden en kennissen over de sterk neerwaarts glijdende schaal van normen en waarden, waarvan “Big Brother” de exponent leek te zijn. In één van die gesprekken noemde iemand het “Sick Brother” en daarop werd door alle aanwezigen instemmend geknikt.

Thuisgekomen registreerde ik de domeinnaam SickBrother.nl en nam me voor een parodie-website te maken op het gewraakte programma. De site werd in korte tijd een hit en het gastenboek stond binnen een paar dagen barstensvol. Maar toen het format “Big Brother” de enorme kritieken gewoon leek te overleven, vond ik het welletjes en verloor de site mijn aandacht.

En nu was er dan “24 uur tussen leven en dood”. Massaal viel Nederland in de social media over de makers van het programma heen. Versterkt door goed journalistiek werk van de traditionele media was het format binnen 24 uur, na maanden van voorbereidingen, ter ziele.

Wat mogelijk meespeelde in de opinievorming was de getoonde integriteit van de media rond prins Friso. En net die dag bereikte zijn gezondheid een dieptepunt. In die zin had RTL geen dommer moment kunnen uitkiezen om de publieke opinie te toetsen (lees: tarten) rond medisch ethisch normbesef.

En dan vraag ik me af: wat als “Big Brother” destijds ook zo’n dwingende lading kritiek over zich uitgestort had gekregen, was Endemol dan ooit uitgegroeid naar een miljardenorganisatie? En zou John de Mol ook zonder “Big Brother” de meeste succesvolle media ondernemer van Nederland zijn geworden? En zal het falen van “24 uur” straks het breekpunt blijken in de carriëre van “Arnie” Oelemans? De antwoorden lijken me niet zo moeilijk.

De sociale media heeft in het geval van “24 uur” gewerkt als het collectief geweten van de maatschappij en dat doet me deugd. Geld verdienen door individuen te verleiden tot de verkwanseling van hun eigen privacy wordt niet meer getollereerd.

Althans, dit keer niet. Want ze zullen het blijven proberen. Het vooruitzicht van een “Big Endemol” blijft immers lonken. Nu ik erover nadenk .. de woordspeling “Sick Endemol” doet het zelfs beter, gezien de schuld van 2,8 miljard Euro.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s